Ongenoeglijke honger

Vraatzuchtig, schrokkerig alles naar binnen proppen. Chips, chocolade en koekjes. Om zich vervolgens ellendig te voelen en de volgende dag een crashdieet in te stellen, terwijl haar gedachten continu gaan naar het willen eten van allerlei zoets en vettigs. Demi (17 jaar) wil ervan af. Ze wordt gek van haar dwingende gedachten en haar jojo gedrag.

Met kerst en alle feestdagen achter de rug vertelt Demi me over hoe ze problemen ervaart met haar eetpatroon. Ze heeft afwisselend eetbuien, waarin ze koek en chocolade niet kan weerstaan en vervolgens let ze angstvallig op en eet ze weinig om te compenseren. Ze geeft aan er continu mee bezig te zijn in haar hoofd. Hetgeen hinderlijk is voor haar.

Een eetstoornis is een aandoening die wordt gekenmerkt door verstoord eetgedrag. Om gewichtstoename te voorkomen zien we vaak dat mensen met een eetstoornis continu letten op wat ze eten, overmatig sporten, laxeermiddelen gebruiken of braken.

Stoornis wil zeggen dat iets stoort in de waarneming van Demi, waardoor ze niet juist kan waarnemen en handelen. Ze geeft aan heel perfectionistisch van aard te zijn en heeft haar leven naar de buitenwereld toe ogenschijnlijk prima op orde. Ze haalt hoge cijfers op het VWO, combineert studeren moeiteloos met twee bijbaantjes en ziet er tiptop uit. Ze geeft aan dat deze uiterlijke schijn bedrieglijk is want innerlijk is ze gestresst en heeft ze last van inslaapproblemen. Dagelijks duurt het enkele uren voordat ze inslaapt. Hiervoor slikt ze melatonine. Uiteindelijk valt ze in slaap als gevolg van complete uitputting van al het gepieker.

Ze heeft moeite als problemen zich lijken op te stapelen. Ze raakt dan het overzicht kwijt en wordt als maar gestresster. Omdat ze ondertussen nog aan het beeld dat de buitenwereld van haar heeft wil blijven voldoen raakt ze uitgeput.

Ze vertelt me over een samenwerkingsopdracht op school. Ze irriteerde zich aan de lakse houding van twee klasgenoten in de groep. Zij is dan geneigd hun werk over te nemen. Ik laat haar deze situatie visualiseren. Ze houdt haar adem kwaad in. Ik vraag of ze dit herkent en dat beaamt ze. Ze kon met haar onvrede niet terecht in haar samenwerkingsgroepje.

Door aan het frusterende van het niet samenwerken te denken en ondertussen de spanning die dat in haar gezicht en lichaam oplevert te voelen en dit in eenvoudige termen te verwoorden, leert ze zich beter uiten. Ze ervaart het kwade, het kille en het verstijvende in haar. Ze heeft door dat ze met name s ’nachts druk aan het zetten is in zichzelf om te bedenken hoe ze de ander kan forceren mee te doen.

Ze zet daarmee de spanning vast mede doordat ze de adem vasthoudt terwijl ze het bedenkt. Dit is erg vermoeiend.

In het begin is het uiten van de innerlijke spanningen die ten grondslag liggen aan de kwaadheid lastig voor haar. Ze wil steeds de controle houden door vanuit haar weten betekenis te geven. Maar wat als het weten het nu niet weet…Dan lijkt er veel aan de hand te zijn, maar dit kan allemaal opgelost worden met het juist uiten van die innerlijke spanningen.

Door mijn oefening volgt ze de lucht terwijl ze voelt wat er aan spanning te voelen valt. Beetje bij beetje valt de spanning weg en tegelijkertijd daarmee voelt ze zich prettiger, genotsvoller en verbetert haar waarneming. De spanning staat de goede waarneming niet meer in de weg. Ze geeft aan beter te slapen. De melatonine maakte het verschil niet, het beter in zichzelf uiten wel.

Voorheen kreeg Demi honger als ze niet bevredigd was met hoe de dagelijkse dingen voor haar liepen. Inmiddels heeft ze geleerd dat ze niet moet verwachten dat bevrediging per se van buiten komt. Ze heeft deze in zichzelf ervaren. Door de ingenomen lucht te volgen ontstaat er een verzuchtend gevoel. Merkbaar wordt dat ze het genotsvolle in haar lichaam gaat voelen in de plaats van het gefrustreerde honger hebben.

*Vanwege de waarborg van privacy van cliënten is gekozen voor een fictieve naam.

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

18 − zeven =